зв'язок з нами
укр
Виступ Голови правління S-Engineering Батира Аннаєва на online конференції

Виступ Голови правління S-Engineering Батира Аннаєва на online конференції

12 Jun 2020
Виступ Голови правління S-Engineering Батира Аннаєва на online конференції - 1

Голова Правління S-Engineering Батир Аннаєв виступив із доповіддю “Потенціал українського інжинірингу та як його краще розкрити” на online конференції. Це вебінар “Міжнародне співробітництво та інтеграція в глобальні ланцюжки” антикризового Аналітичного центру Industry4Ukraine.

Також серед доповідачів та учасників дискусії — представники Міністерства економіки, Торгово-промислової палати України, Інституту економічного прогнозування НАНУ, профільних асоціацій, Міністерства освіти і науки та провідних учасників ринку.

Запис конференції можна переглянути за посиланням.

Аналітичну статтю Батира Аннаєва про стан інжинірингового ринку України та про заходи, які необхідно прийняти Україні в цій галузі – можна прочитати на сайті Industry4Ukraine або тут:

Потенціал українського інжинірингу та як його краще реалізувати. 

«З моменту створення компанія S-Engineering була орієнтована на випуск обладнання і надання інжинірингових послуг (розробка проектної документації, програмного забезпечення, виробництво налагоджувальних робіт) за світовими стандартами, з орієнтацією на світовий ринок. S-Engineering вже є частиною екосистеми supply chain, поставляючи свою продукцію у країни Центральної і Східної Європи», —зазначає Голова правління S-Engineering Батир Аннаєв.

Щоб бути інтегрованими в глобальні світові процеси supply chain, необхідна відповідність європейським стандартам якості, як самого продукту, так і процесу його виробництва. Для компанії S-Engineering головними коучерами завжди були її клієнти. Вперше складний і тривалий технічний аудит S-Engineering пройшла в 2009 році. Тоді був виграний тендер в одній із нафтовидобувних компаній, що входять до італійського концерну ENI, на будівництво енергоблоку заводу із первинного очищення нафти, проектною потужністю 22,5 тис. барелів на добу. Дев’ять фахівців концерну півтора тижні перебували на заводі S-Engineering, проводячи аудит виробничих процесів, процедур управління проектом, кваліфікації персоналу, легітимності використовуваних програмних продуктів. Сьогодні така практика проведення аудиту з боку клієнта для S-Engineering є нормою. Варто додати, що щорічно S-Engineering проходить технічний аудит за суворими критеріям Siemens AG, встановленими, у тому числі, і для європейських компаній.

Конкурентоспроможність продукції S-Engineering визначається наступними критеріями:

– високий коефіцієнт співвідношення ціна/якість продукту, який вдалося досягти, в тому числі, за рахунок локалізації виробництва в Україні, формуючи максимальну додану вартість. На вході виробничого процесу — лист металу, на виході — готова продукція. Частину комплектуючих підприємство імпортує.

– високий рівень інженерної компетенції персоналу. Робота в середовищі міжнародних вимог, правил, стандартів і норм виробництва. Використання програмних продуктів і того ж інструментарію, що і в країнах ЄС.

– власні інноваційні розробки. У компанії існує R&D департамент, в якому задіяні 7 осіб, більшість з яких мають наукові ступені. На сьогодні у S-Engineering три власних патенти і дві технології, у тому числі SENUMAC — технологія управління транспортно-потоковою лінією сипучих матеріалів. Це інтелектуальний алгоритм, який самостійно в одиницю часу вибирає оптимальний режим завантаження зерна або руди на судно. Технологія дозволяє збільшувати продуктивність на 10,5% і економити обсяг споживання електроенергії на 11% при перевалці зернових на морських терміналах.

Цей приклад цікавий тим, що першим клієнтом, якого зацікавив SENUMAC, був морський термінал з іноземним капіталом (зараз Cofco Agri). Потім цю технологію впровадила компанія з Південної Кореї на терміналі в м.Миколаїв. У цілому на сьогодні в Україні технологія SENUMAC діє на морських терміналах загальною проектною потужністю 6,5 млн тонн, ще 12 млн тонн знаходяться у роботі.

До проблемних питань ринку інжинірингових послуг, виробництва обладнання, можна віднести:

– невідповідність українських норм і вимог інженерним стандартам, що діють на території Євросоюзу.

– недоступність (велика вартість) кредитних програм фінансування проектів. Відсутність підтримки з боку банків в Україні, високі ставки фінансування. Для прикладу, в 2018 році компанія S-Engineering виграла досить великий тендер в Алжирі. А на етапі завершення переговорів замовник повідомив, що тендер буде відданий іншій компанії, яка запропонувала власне фінансування проекту.

– недосконалість нормативної бази, що формалізує фінансові взаємовідносини між постачальниками і виробничими підприємствами. В системі supply chain іноді доводиться працювати з обладнанням замовника (давальницькі схеми). Теоретично така форма взаємовідносин можлива, але на практиці вона не працює і доводиться оформляти вантаж як звичайний імпорт з усіма необхідними процедурами. А при оплаті ПДВ відбувається розрив cash flow, і це ніяк не збільшує конкурентоспроможність.

– низькі іміджеві рейтинги України на міжнародній арені. Наприклад, якщо українська компанія на етапі тендера надає ціну на 5-7% нижче за європейські аналогічні  пропозиції, то замовник, швидше за все, вибере компанію з Європи.

– великі терміни доставки вантажів. Якщо польські підприємства, які, до речі, теж є клієнтами S-Engineering, отримують вантаж із Німеччини за кілька днів, максимум тиждень, то для українського підприємства терміни поставки спочатку більше в півтора-два рази.

Добре, що в Україні зараз активно почала обговорюватися тема решорінга — (міграції виробництва). Насправді це питання вже багато років обговорюється у Європі, але зараз стало як ніколи актуальним. Компанія S-Engineering була учасницею CЕE Procurement & Supply Forum в 2017 році в Празі. І вже тоді в якості локації виробництва розглядалися такі країни як Болгарія, Чехія, Польща. Примітно, що на форумі був цілий розділ — Аdded value & CEЕ supply chain, це як раз про такі компанії як S-Engineering, яка вже створює додану вартість в Україні. Сьогодні дуже багато розмов про те, що треба створювати український продукт і платити податки в Україні. Але по суті, підприємства обмежуються тим, що виконують, як правило, крупно вузлову збірку з імпортних компонентів і ставлять на обладнання маркування «зроблено в Україні».

На думку Батира Аннаєва, Голови правління S-Engineering, Україні необхідно вжити низку заходів, щоб мотивувати переносити сюди виробництво і створювати нове:

– створити сприятливий бізнес-клімат для решорінга, включаючи юридичний захист інвестора;

– спростити оформлення відкриття підприємств іноземних виробників в Україні (ввезення основних засобів, отримання дозвільних документів);

– створити пільгові умови оподаткування виробників в Україні;

– додатково мотивувати підприємства купувати продукт українського виробника: за рахунок податкових пільг, преференцій інвесторам при створенні об’єктів інвестицій із застосуванням обладнання вітчизняного виробництва;

– підтримувати українського виробника: забезпечити захист національної складової у виготовленій продукції. Наприклад, виконуючи проект із модернізації залізниці в республіці Казахстан, компанія S-Engineering відповідно до норм і вимог законодавства Казахстану, повинна була виготовити частину обладнання на території цієї республіки. І S-Engineering виконала ці вимоги, хоча все обладнання могло бути вироблено в Україні.

– розробити та впровадити державну програму кредитування інвестора при закупівлях українського виробництва, а також видавати гранти на розвиток українського виробництва;

– підтримувати експорт (аналог програми «Гермес» у Німеччині);

– кооперація українських виробників при виконанні проектів;

– створити профільні промислові кластери з податковими преференціями (аналог free-zone в ОАЕ емірат Дубай);

– завершити процес приведення виробничих норм і стандартів в Україні до вимог ЄС. При цьому не варто побоюватися, що європейські компанії при виході на український ринок складуть конкуренцію українським компаніям. Натомість виробничі вітчизняні компанії отримають незрівнянно більше — ринок ЄС для підприємств із України.

– сформувати програму фінансування Вишів щодо співпраці з великими виробниками з метою практичного навчання студентів. Адже сьогодні в Україні, не зважаючи на досить непогану базову технічну освіту, є гостра нестача персоналу. Щоб підготувати кваліфікованого фахівця у галузі промислової автоматизації, одних курсів із програмування недостатньо. Для цього потрібно знання фізики, електротехніки, механіки, 3-4 роки навчання у вищому навчальному закладі і кілька років роботи на підприємстві. S-Engineering вже давно стала навчально-виробничим майданчиком для студентів ОНАХТ і ОНПУ. І зіткнувшись із кадровою проблемою, бажаючи розвивати систему інженерної освіти в Україні, S-Engineering подарувала ОНАХТ лабораторію із автоматизації та електроприводу з сучасним обладнанням від світових виробників.

«Таким чином, виробництво/наука/фінанси/фіскальна політика — все це повинно стати мотивуючим фактором для світових виробників розміщувати частину свого виробництва в Україні. Важливо, щоб це було висококваліфіковане, технологічне виробництво з формуванням максимальної доданої вартості в Україні», — підкреслює Батир Аннаєв.

Саме об’єднаними зусиллями всіх учасників ринку і за підтримки держави створюється виробнича екосистема в Україні. Головне, щоб люди, фахівці залишилися працювати в Україні і розвивали економіку нашої країни.